Adolescencia je jedným z najdynamickejších období ľudského života. Nie je to len „prechod z detstva do dospelosti“. Ide o proces, ktorý zasahuje do všetkých oblastí mladého člověka ..telesnej, emocionálnej, sociálnej aj kognitívnej. Vnútorný svet dospievajúceho je preto neraz plný kontrastov. Túžba po nezávislosti sa mieša s potrebou bezpečia, sebahodnota kolíše medzi eufóriou a pochybnosťami a hľadanie identity sa stáva každodennou výzvou. Psychológovia opisujú adolescenciu ako obdobie „psychologického prebúdzania“. Mozog sa intenzívne vyvíja, najmä oblasti zodpovedné za plánovanie, reguláciu emócií a rozhodovanie. To vysvetľuje, prečo sú dospievajúci citliví na podnety, impulzívni a zároveň schopní zaujímavých úvah. Vnútorný život je často plný otázok typu: …Kto som ?“ Kam patrím ?“ Čo je pre mňa důležité ?“
Predstavme si príklad z psychologickej praxe. Do poradne prichádza 16 ročný chlapec. Rodičia si všimli, že sa uzatvára do seba, zhoršil sa mu prospech a trávi hodiny, zavretý v izbe a na sociálnych sieťach. Na prvom stretnutí Tomáš hovorí: „Mám pocit, že nikam nepatrím. V škole sa necítim dobre, doma mi nikto nerozumie …“ Tento pocit izolácie je typický. Dospievajúci v ňom hľadá svoju identitu, no zároveň sa obáva odmietnutia. V terapii sa okrem iného postupne učí pomenovať svoje emócie, rozlišovať medzi reálnymi a domnelými očakávaniami okolia a nachádzať vlastné zdroje sebahodnoty.
„Najväčšou výzvou mladosti je nájsť odvahu byť sám sebou v svete, ktorý chce, aby si bol niekým iným …“ E.E. Cummings
Obdobie dospievania znamená pre mladého človeka obdobie turbulencie a plné protikladov. Mladý človek sa v tomto období usiluje o nové sebavymedzenie, hľadá jeho zmysel, usiluje o integráciu jednotlivých zložiek svojej identity. Tiež je to proces, v ktorom sa dospievajúci aktívne snaží uskutočniť svoju predstavu, kým by chcel byť. Pomocou vzťahov sa charakterizuje či už pozitívne, t.j. identifikáciou alebo negatívne, prostredníctvom deidentifikácie a odmietania. Z biologického hľadiska môžeme vymedziť obdobie adolescencie cca 14–16 rokov, od nasledujúceho obdobia dospelosti (18–21 rokov). Psychologický pohľad sa však oveľa viac viacej zameriava na vnútorný život dospievajúcich. Z tohto hľadiska sa jedná o obdobie značne búrlivé, v ktorom prebieha veľké množstvo biologických, psychických a sociálnych zmien.
Obdobie adolescencie môžeme tiež nazvať obdobím ustaľovania telesného a duševného vývinu. Doznieva búrlivé obdobie puberty a dochádza k postupnému upokojeniu. V tomto období už nehovoríme o emocionálnej búrke ako v prípade pubescencie, avšak citové prežívanie dospievajúceho je stále kolísajúce a nestabilné. Dôležitým znakom citového prežívania je v období dospievania je hormonálna sústava, ktorá prechádza premenou. Aj keď prežívanie adolescentov môže byť dosť intenzívne, býva skôr krátkodobé a navyše premenlivé. Vzhľadom na túto skutočnosť je veľmi ťažké predvídať, akým spôsobom zareagujú. Podľa niektorých autorov ….koncom tohto obdobia /dospelosť/ má mladý človek predovšetkým tri životné úlohy. Má sa stať samostatne mysliacim, zodpovedne konajúcim človekom, má sa stať zrelým na založenie partnerstva a rodiny a má si osvojiť isté zručnosti, vzdelanie na povolanie.
Tzv. neskorá adolescenci je obdobie od sedemnásteho do dvadsiateho roku života. Pre ňu sú typické motivácie niekam patriť, podieľať sa na niečom a niečo s druhými zdieľať. Vo väčšej miere sa adolescent začína zaujímať o budúce ciele, a to vo vzťahu k profesii, ale i v oblasti napr. budovania partnerských vzťahov. Adolescencia je jedinečné vývojové obdobie. Väčšina ľudí toto vývojové obdobie prekoná úspešne, avšak v adolescencii dochádza aj k prudkému rastu rizikových faktorov, ktoré ohrozujú ako fyzické zdravie, tak i zdravie mentálne (psychické). Porozumieť rizikovým faktorom a procesom je zásadné /napíšem v ďalšom článku…/.
„Každá generácia mladých ľudí je ako nový jazyk, ktorý sa učíme znova a znova …“ Carl Gustav Jung
Adolescencia je teda obdobím, ktoré môže byť pre mladého človeka rovnako vzrušujúce ako znepokojujúce. Vnútorný život dospievajúcich je plný otázok, neistôt, ale aj obrovského potenciálu. Psychologický pohľad nám ukazuje, že za impulzívnym správaním či uzatváraním sa do seba sa často skrýva prirodzená potreba hľadať identitu, získať uznanie a nájsť svoje miesto vo svete. Kľúčom k zvládnutiu je otvorená komunikácia, empatia a odborná podpora, keď je to potrebné. Rodičia, učitelia aj spoločnosť by mali chápať, že dospievajúci nepotrebujú dokonalé riešenia, ale bezpečný priestor, kde môžu byť vypočutí a prijatí. Pre psychológov a ďalších odborníkov je dôležité vnímať adolescenciu nie ako problém, ale naopak ako príležitosť. Práve v tomto období sa formujú hodnoty, vzťahy a sebahodnota, ktoré ovplyvnia člověka na celý život. Ak dokážeme mladým ľuďom pomôcť zvládnuť vnútorné konflikty, podporiť ich silné stránky a naučiť ich pracovať s emóciami, dávame im do budúcnosti jeden z najcennejších darov. A sice …chopnosť žiť vyrovnaný a zmysluplný život ✅ Marek Horňanský psychológ Ψ bibliografia:
- Russell J. Cambridge International AS & A Level Psychology Coursebook. UK Cambridge University Press, 2022. ISBN 1009152483
- Nolen-Hoeksema S. Atkinson and Hilgard’s Introduction to Psychology. UKCengage Learning EMEA, 2014. ISBN 1408044102
- Geiser J. Lehrbuch Allgemeine Psychologie. Outlook Verlag, 2024. ISBN 3368659308



zrejme otec študenta z Popradu nenosil remeň,... ...
Možno by sa malo konať aj konkrétne a... ...
v kapitalizme adolescenti radi používajú... ...
Celá debata | RSS tejto debaty